Det visar det sig att alla de 6 som jag träffade i förra veckan bor på samma hotell. Detta upptäcker jag då bilen som var beställd för att hämta oss kommer. Vi blir skjutsade till "Sheikh Zayed Air Traffic Control Centre". Det består av två hus som är separerade av en gräsmatta och lite palmer. Det ena huset är byggt för kontrollcentralen och det andra för träning. Träningshuset innefattar också en simulator som går att göra om ifall det skulle börja brinna i den ordinarie centralen. Smart.
Väl där blir vi slussade till en lektionssal. Vår lärare är en local och han presenterar sig med ett namn som ingen lyckades uppfatta. Som tur är får vi kalla honom Mo. Nu börjar allvaret jag gått och längtat efter fast ganska snabbt upptäcker jag att de "tråkiga" dagarna på hotellet var rätt sköna ändå. Efter en snabb presentation av alla 8, två amerikaner var också där, kör vi igång med luftrummet. Med risk för att det blir lite interna termer ska jag göra ett försök att förklara för er icke insatta i mitt jobb. Vi måste, innan vi är färdigutbildade, lära oss alla bestämmelser för vad man får och inte får göra. Detta kan variera något mellan olika länder. Dessutom lär vi oss hur luftrumsgeografin ser ut tillsammans med hur man jobbar mot varandra i kontrollcentralen. (Frågor besvaras i kommentarsfältet.)
För att sammanfatta är det ganska mycket jag måste lära mig. Detta "trycks" ner i halsen på oss i rasande fart. Arbetstiden är 8-14 varje dag vilket är skönt. Vi har dock ingen tid för lunch utan 2-3 15 minutersraster per dag. Eftersom mat och dryck är förbjudet att äta på allmän plats blir det vatten och ett par koppar kaffe (också förbjudet) i ett litet pentry där vi får synda. Vi fick reda på att vi på onsdag ska ha prov på luftrummet.
Efter jobbet blev det raka vägen hem för studier. Vi skulle lära in ca 45 punkter, 6 flygplatser, 6 holdings 30 router och alla ut/inpasseringar till Dubai och Abu Dhabi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar